Her Şey Sahteyken Sosyal Medyanın Ne Anlamı Var?
-
Commander Dragonlord
Konu yazarı - Editör
- Mesajlar: 201
- Kayıt: 16 Eyl 2024
- Tepkiler puanı: 20
- Şehir: İstanbul
- Ruh Hali:
- İletişim:
Her Şey Sahteyken Sosyal Medyanın Ne Anlamı Var?
Bu haftanın başlarında, bir kız çocuğu, bir köpek yavrusu ve bir polis memuru hakkında yürek ısıtan bir paylaşım sosyal medya platformlarında viral oldu. Paylaşım, hasta köpeğini iyileştirmek için çaresizce direksiyon başına geçen ve veterinere gitmeye çalışan 12 yaşındaki perişan bir kızın iki araç kamerası görüntüsünden oluşuyordu. Durduruldu, ancak bir polis memuru tarafından "inanılmaz, güçlü, şefkatli ve zeki" olduğu için övüldü ve köpek yavrusu kurtarıldı. Bir kız çocuğu ile tüylü en yakın arkadaşı arasındaki bağı kutlayan yorumlar yağdı.
Ancak sosyal medya kullanıcıları daha yakından baktıklarında birkaç garip şey fark ettiler: Direksiyon simidi aracın sağ tarafındaydı ve gösterge paneli de yoktu. Üstelik bu görsel herhangi bir haber platformundan veya resmi polis sayfasından gelmemişti, sadece Facebook'ta kendiliğinden ortaya çıkmıştı.
Görüntü, belki de tahmin edilebileceği gibi, yapay zekânın bir başka saçmalığıydı: Yapay zekâ aracılığıyla oluşturulan, sosyal medyada maksimum etkileşim için tasarlanmış görseller, gerçek mi sahte mi olduklarına dair hiçbir işaret olmadan kullanıcı akışlarına sızıyordu. Yapay zekâ saçmalığı açısından bakıldığında, bu örnek nispeten zararsızdı. Ancak bu hafta, OpenAI'nin yeni gelişmiş metinden videoya dönüştürme modeli Sora 2'nin gelişiyle birlikte sosyal medyada giderek daha fazla yapay zekâ saçmalığı ortaya çıktı.
Papa II. Jean Paul'ün ringde Tupac'la güreşmesi gibi bazı videolar açıkça kurguydu.
"İnternet, yıllardır insanların bağlantı kurmak için gittiği bir yerdi. Ancak internetteki her şey sahte gelmeye başlarsa ve 'Sizin İçin' sayfalarımızın hepsi Sora tarafından oluşturulmuş videolarsa, insanlar fiziksel olarak kanıtlanabilir olana geri dönmeye başlayacaktır," diyor gençlik odaklı Encode kuruluşunun başkan yardımcısı Kashyap Rajesh. "İronik olan şu ki, yapay zekâ insan bağlarını ve insan ilişkilerini kurtarabilir çünkü bizi gerçek olana bu kadar muhtaç hâle getiriyor."
Ancak deepfake tespit platformu Reality Defender'ın CEO'su ve kurucu ortağı Ben Colman, bu videoların platformlar için gelir artışı sağlasa da başarılarının kısa ömürlü olabileceğini söylüyor. "Sanırım tarih, içerik kalitesi açısından bu tür bir dibe vurma yarışının platformlar için olumsuz sonuçlar doğurduğunu kanıtladı," diyor.
Colman, kullanıcılarına öncelik vermediği ve sayfalarını reklamlar ve sıkıcı deneyimlerle doldurduğu için sıkıntı çeken bir platform örneği olarak MySpace'i gösteriyor. "Sadece bir sürü gürültü görecekseniz, bu kişisel bir bağ olmaktan çıkar," diyor.
SOSYAL TEHLİKELER
Sosyal medyanın düşüşü, eğer gerçekleşirse, kaçınılmaz olarak yavaş olacaktır. O zamana kadar eleştirmenler, yapay zeka saçmalığının yükselişinin toplumu nasıl etkileyeceği konusunda endişeli. Encode'dan Rajesh, gerçekçi yapay zeka videolarının ortak gerçeklik anlayışımızı tehdit edeceğini savunuyor. Sosyal medyadaki videolar, eskiden olayların gerçekten yaşandığının kanıtı olarak görülüyordu ve George Floyd örneğinde olduğu gibi tarihin akışını değiştirebilirdi. Şimdi ise gerçek olaylar sahte olarak reddedilecek ve sahte olaylara gerçekmiş gibi inanılacak; dezenformasyon ve yanlış bilgilendirme kampanyaları yaygınlaşabilir.
Rajesh, "Bu durum, birçok akışımızı gürültülü, güven duygusunun düşük olduğu, her duygusal anın şüpheli hale geldiği ortamlara dönüştürüyor," diyor. "İnsanlarda, sosyal medyanın doğallığını ve büyüsünü baştan sona öldüren düşük seviyeli bir paranoya yaratıyor."
ÇEVRİMDIŞI OLMA
Bu değişikliklere yanıt olarak, giderek artan sayıda hayal kırıklığına uğramış insan bu adımı atıp, telefonlarından tamamen vazgeçiyor. Grant Besner, bu yılın başlarında Washington'da Month Offline adlı bir eğitim programı düzenledi. Programda katılımcılar bir ay boyunca akıllı telefonlarını kapatıp cihazlarıyla ilişkilerini sorgulamaya teşvik ediliyor.
Besner, bu yaz programın reklamını yapmak için Washington'ın dört bir yanına şu yazıları astı: "Gerçek insanların sahte görüntüleri, sahte insanların gerçek görüntüleri, içerikten duyulan memnuniyetsizlik... Felaket tellallığından vazgeçin. 1-844-OFFLINE'ı arayın."
Ancak sosyal medya kullanıcıları daha yakından baktıklarında birkaç garip şey fark ettiler: Direksiyon simidi aracın sağ tarafındaydı ve gösterge paneli de yoktu. Üstelik bu görsel herhangi bir haber platformundan veya resmi polis sayfasından gelmemişti, sadece Facebook'ta kendiliğinden ortaya çıkmıştı.
Görüntü, belki de tahmin edilebileceği gibi, yapay zekânın bir başka saçmalığıydı: Yapay zekâ aracılığıyla oluşturulan, sosyal medyada maksimum etkileşim için tasarlanmış görseller, gerçek mi sahte mi olduklarına dair hiçbir işaret olmadan kullanıcı akışlarına sızıyordu. Yapay zekâ saçmalığı açısından bakıldığında, bu örnek nispeten zararsızdı. Ancak bu hafta, OpenAI'nin yeni gelişmiş metinden videoya dönüştürme modeli Sora 2'nin gelişiyle birlikte sosyal medyada giderek daha fazla yapay zekâ saçmalığı ortaya çıktı.
Papa II. Jean Paul'ün ringde Tupac'la güreşmesi gibi bazı videolar açıkça kurguydu.
Bir çocuğun kasırgaya kapılması veya evsizlerin insanların evlerine sokulması gibi bazılarının anlaşılması daha zordu. Sora, ilk haftasında Apple App Store'da en çok indirilen ücretsiz uygulama oldu.
OpenAI CEO'su Sam Altman, bu Sora 2 videolarının "eğlenceli ve yeni hissettirmesini" umduğunu ve aynı zamanda yapay zekâlarının 3B dünyasının nasıl işlediğini öğrenmelerine yardımcı olacağını söylüyor. Öte yandan eleştirmenler, bunları sosyal medya için potansiyel bir ölüm çanı olarak görüyor. Arkadaşlıkları ve ilişkileri sürdürmek için devrim niteliğinde bir mecra olması beklenen platform, artık neyin gerçek neyin sahte olduğunu ayırt etmenin imkansız olduğu sahte bir içerik üretim makinesine dönüştü.
"İnternet, yıllardır insanların bağlantı kurmak için gittiği bir yerdi. Ancak internetteki her şey sahte gelmeye başlarsa ve 'Sizin İçin' sayfalarımızın hepsi Sora tarafından oluşturulmuş videolarsa, insanlar fiziksel olarak kanıtlanabilir olana geri dönmeye başlayacaktır," diyor gençlik odaklı Encode kuruluşunun başkan yardımcısı Kashyap Rajesh. "İronik olan şu ki, yapay zekâ insan bağlarını ve insan ilişkilerini kurtarabilir çünkü bizi gerçek olana bu kadar muhtaç hâle getiriyor."
Ancak deepfake tespit platformu Reality Defender'ın CEO'su ve kurucu ortağı Ben Colman, bu videoların platformlar için gelir artışı sağlasa da başarılarının kısa ömürlü olabileceğini söylüyor. "Sanırım tarih, içerik kalitesi açısından bu tür bir dibe vurma yarışının platformlar için olumsuz sonuçlar doğurduğunu kanıtladı," diyor.
Colman, kullanıcılarına öncelik vermediği ve sayfalarını reklamlar ve sıkıcı deneyimlerle doldurduğu için sıkıntı çeken bir platform örneği olarak MySpace'i gösteriyor. "Sadece bir sürü gürültü görecekseniz, bu kişisel bir bağ olmaktan çıkar," diyor.
SOSYAL TEHLİKELER
Sosyal medyanın düşüşü, eğer gerçekleşirse, kaçınılmaz olarak yavaş olacaktır. O zamana kadar eleştirmenler, yapay zeka saçmalığının yükselişinin toplumu nasıl etkileyeceği konusunda endişeli. Encode'dan Rajesh, gerçekçi yapay zeka videolarının ortak gerçeklik anlayışımızı tehdit edeceğini savunuyor. Sosyal medyadaki videolar, eskiden olayların gerçekten yaşandığının kanıtı olarak görülüyordu ve George Floyd örneğinde olduğu gibi tarihin akışını değiştirebilirdi. Şimdi ise gerçek olaylar sahte olarak reddedilecek ve sahte olaylara gerçekmiş gibi inanılacak; dezenformasyon ve yanlış bilgilendirme kampanyaları yaygınlaşabilir.
Rajesh, "Bu durum, birçok akışımızı gürültülü, güven duygusunun düşük olduğu, her duygusal anın şüpheli hale geldiği ortamlara dönüştürüyor," diyor. "İnsanlarda, sosyal medyanın doğallığını ve büyüsünü baştan sona öldüren düşük seviyeli bir paranoya yaratıyor."
ÇEVRİMDIŞI OLMA
Bu değişikliklere yanıt olarak, giderek artan sayıda hayal kırıklığına uğramış insan bu adımı atıp, telefonlarından tamamen vazgeçiyor. Grant Besner, bu yılın başlarında Washington'da Month Offline adlı bir eğitim programı düzenledi. Programda katılımcılar bir ay boyunca akıllı telefonlarını kapatıp cihazlarıyla ilişkilerini sorgulamaya teşvik ediliyor.
Besner, bu yaz programın reklamını yapmak için Washington'ın dört bir yanına şu yazıları astı: "Gerçek insanların sahte görüntüleri, sahte insanların gerçek görüntüleri, içerikten duyulan memnuniyetsizlik... Felaket tellallığından vazgeçin. 1-844-OFFLINE'ı arayın."
Not: Bu haber yapay zekâ kullanılarak çevrilmiştir.
Her Şey Sahteyken Sosyal Medyanın Ne Anlamı Var?
Ve yırtılmış bir tül gibi, savrulup duruyor zaman...
Her Şey Sahteyken Sosyal Medyanın Ne Anlamı Var?
Abi batının iyi taraflarını alacağız, kötü tarafları kaale almak yok! 

Dolce far niente…